Veel gestelde vragen over Niet Aangeboren Hersenletsel
De coördinatiepunten maken naast de hersenletselteams, alle deel uit van regionale netwerken / samenwerkingsverbanden NAH, die tot doel hebben de samenhang in de zorg en ondersteuning aan mensen met NAH te verbeteren.
De 17 regionale coördinatiepunten verbinden zich landelijk tot de Stichting LOHL (Landelijk Overleg Hersenletsel). Door de gezamenlijke eenduidige registratie van adviesvragen ontstaat een bron aan informatie en worden knelpunten gesignaleerd.
Daarnaast wordt actief samengewerkt met diverse organisaties zoals De Hersenstichting, Vilans, Samenwerkende Hersenletsel Verenigingen SHV.
Zorgstandaard Niet Aangeboren Hersenletsel
Op 26 juni 2014 is de definitieve Zorgstandaard THL gelanceerd. Alle 17 coördinatiepunten hebben actief deelgenomen aan het tot stand brengen van de zorgstandaard NAH. Natuurlijk willen de 17 coördinatiepunten graag dat de Zorgstandaard ook goed wordt toegepast in de dagelijkse zorgverlening. Daarom start op 1 januari 2015 een implementatieproject. De ervaringen worden in een aantal landelijke conferenties ook gedeeld met andere netwerken.
Zie verder: www.hersenstichting.nl
Signaleringslijsten rondom Niet Aangeboren Hersenletsel
Voor hulpverleners die betrokken zijn bij de begeleiding van een gezin met een kind met NAH
Dit document is een algemene Richtlijn voor het begeleiden van een gezin met een kind met NAH.
De Richtlijn is bedoeld voor (organisaties van) begeleiders die de directe gezinsbegeleiding en –ondersteuning bieden.
Doel van de richtlijn is om professionele en NAH-specifieke gezinsbegeleiding tot stand te brengen, die recht doet aan de ondersteuningsbehoefte van gezinnen met een thuiswonend kind met NAH.
Een korte, bruikbare lijst om de mogelijke gevolgen van hersenletsel bij kinderen beter te kunnen signaleren.
Zo kunnen mensen in de directe omgeving van het kind rekening houden met zijn of haar beperking(en) en kan gerichter worden doorverwezen.
De lijst kan gebruikt worden door mensen die weten hoe een kind van een bepaalde leeftijd behoort te functioneren, zoals een intern begeleider, een leerkracht in het basisonderwijs, een mentor in het voortgezet onderwijs, een ambulant begeleider, een psycholoog, huisarts, pedagoog of revalidatiearts.
Binnen de CVA-ketenzorg is een signaleringslijst ontwikkeld door van Heugten et al., de zogenoemde Checklist for Cognitive and Emotional Consequence of Stroke (CLCE-24).
Doel van deze lijst: professionals helpen beter zicht te krijgen op de cognitieve, emotionele en gedragsmatige gevolgen van een CVA zodat zij gerichter kunnen doorverwijzen.
De lijst is gevalideerd binnen een groep CVA-patiënten. Het bleek een bruikbaar instrument om objectief het cognitief functioneren te meten en te voorspellen hoe dit na zes maanden zou zijn.
De signaleringslijst is bedoeld om klachten van mensen met hersenletsel op cognitief, emotioneel of gedragsmatig vlak in kaart te brengen en de erkenning en herkenning van mogelijke gevolgen te vergoten bij zowel de cliënt en diens naaste en de zorgverlener.
Het instrument dient ter ondersteuning van een gesprek met de cliënt en/of diens naasten over mogelijke problemen en klachten die sinds het hersenletsel aanwezig kunnen zijn.
De lijst kan het beste na een periode van minstens drie maanden na het letsel worden afgenomen, aangezien klachten meestal pas na een tijdje zichtbaar worden.
Kaartje Traumatisch hersenletsel: Diagnostiek en verwijzing
Veel gevolgen van (licht) traumatisch hersenletsel zijn onzichtbaar en worden daardoor vaak te laat herkend.
Dit kaartje geeft een overzicht van die onzichtbare gevolgen en de verwijzingsmogelijkheden voor verdere diagnostiek, onderzoek, behandeling en ondersteuning.
Het kaartje is bedoeld voor huisartsen en andere hulpverleners, om in de dagelijkse praktijk te gebruiken.
Klik hier voor het document
WeHelpen: de kracht van elkaar
Coen van de Steeg werd in 2008 van zijn fiets gereden. Op de intensive care van het ziekenhuis werd hij wakker met hersenletsel. Het revalideren kostte heel veel tijd. Heel veel energie. Zijn vrouw draaide overuren: naast de zorg voor hun jonge gezin en een drukke baan, vroeg ook haar man om de nodige aandacht. Hoe lang houd je zoiets vol? Daar heb je hulp van anderen bij nodig!
Coen kon weinig prikkels verdragen. Bezoek van vrienden, hoe goedbedoeld ook, was geen succes. Ook een telefoongesprek kostte hem teveel kracht. Hij ontdekte de wondere wereld van Twitter. En kwam in contact met Maaike Schnabel. Zij was aan het herstellen van borstkanker. En wilde net als Coen ertoe doen. Niet alleen op de bank zitten. Maar binnen de mogelijkheden van hun kunnen een ander helpen. Ze wisselden ideeën uit. En WeHelpen zag het levenslicht.
Lees verder
Vanzelfsprekend helpen
WeHelpen is een website waarop mensen hulp kunnen aanbieden en vragen. Dit varieert van de hond uitlaten tot boodschappen doen. En van de heg snoeien tot schilderles tijdens een kopje koffie. Het is een succes! Meer dan 12000 mensen hebben zich al aangesloten. Want iemand helpen die je nodig heeft, dat doe je graag.
Gratis en voor iedereen
Doen al die mensen dat kosteloos? Ja! De website is gratis. Iedereen kan zich aanmelden. En voor degenen die extra gemotiveerd willen worden, zijn er de zogenaamde credits beschikbaar. In het Friese dorp Burum plaatsen de bewoners hun klussen op WeHelpen. De jongeren van jeugdhonk Scooby Doo verdienen hiermee credits: zes per uur. Als ze er 100 hebben verzameld, betaalt de lokale Rabobank de huur van het dorpshuis voor hun tweewekelijkse muziekavond. Dit werd eerst door de gemeente gefinancierd. Er is nu sprake van wederkerigheid die door alle partijen als zeer prettig wordt ervaren.
Passend en gepast
Coen: ‘We maken verborgen krachten uit de samenleving zichtbaar. We horen vaak dat mensen huiverig zijn voor vrijwilligerswerk. "Dat is niet vrijblijvend en ik heb al een drukke baan!” Maar mensen zijn wel heel snel bereid om iemand een keer te helpen. Met WeHelpen kun je kiezen wat bij je past en wanneer het je uitkomt. Het resultaat: een goed gevoel omdat je de wereld van iemand anders wat mooier hebt gemaakt!’
Meer weten?
WeHelpen is er voor iedereen die een ander een keer wil helpen. Geholpen wil worden. Of voor iemand anders hulp wil organiseren. Voor mantelzorgers, vrijwilligers en mensen met een hulpvraag. Op www.wehelpen.nlvindt u vast iemand die u wil helpen of die u zelf kunt helpen. Meldt u vandaag nog aan...
Zie verder:www.wehelpen.nl